Alpe d'HuZes/Mathijs Douwe Team

Ter nagedachtenis aan Mathijs, 18 mei 2008 op tien-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van een hersentumor.





vrijdag, februari 16, 2007

Edgar Davids interviewen


Mathijs geniet momenteel van alles. We houden (natuurlijk) goed in de gaten hoe Mathijs zich voelt. Vanochtend in bed vroeg ik aan hem of hij zin had in vandaag. “Ik heb zin in vandaag (zie hieronder), morgen (wedstrijd met Buitenboys) en zondag”. Zondag wordt neefje Guus gedoopt. Maar dat bleek niet de reden voor de ’zin’ te zijn. Nee, “( neef) Bram heeft ook All-star-voetbalplaatjes” (weer zo’n album waar je pakjes plaatjes voor moet kopen a €1,50 per pakje).

Maar vandaag werd zeker ook bijzonder. Ajax heeft een kids-club waar Mathijs (uiteraard) lid van is. En nu was deze week aan hem gevraagd of hij voor het volgende nummer een interview met een speler wilde doen. Natuurlijk! Omdat opa een grote voetbalfan is is hij vandaag met Mathijs mee geweest naar de Arena. Hier opa’s relaas:

“Nou het was het dagje wel. Gisterenavond vroeg N. (de vader van Mathijs) of ik geen zin had om morgen met Mathijs mee te gaan naar Ajax. Mathijs was door de Ajax Kids-club gevraagd om Edgar Davids te interviewen. Ik schrok daar wel een beetje van want ik had al een afspraak. Mijn eerste reactie was dus dat ik echt niet kon. Maar het zat mij niet lekker en gisterenavond kon ik dan ook niet in slaap komen. Vanochtend vroeg de afspraak maar afgebeld en in de auto naar Almere gestapt. Om 11.10 uur was ik op het schoolplein. Samen met Mathijs op weg naar de Arena. Bij het stadion moesten we door een slagboom om op het parkeerdek te komen. Het noemen van de naam van de Ajax-medewerkster die dit (weer!) voor Mathijs had geregeld deed wonderen. De slagboom ging open en de auto keurig exclusief geparkeerd. In de auto zagen wij al dat het elftal op het oefenveld aan het trainen was. Maar hoe komen we nu zo dicht mogelijk bij de spelers? Bij de afzetting voor het trainingsveld stond een suppoost. Opnieuw de naam van de Ajax-medewerkster genoemd en ja hoor, even later stonden we helemaal aan de zijlijn van het oefenveld. Vlak bij de spelers. Ze waren er allemaal. Van Huntelaar tot Stekelenburg plus de hoofd- en hulptrainers. Wij hadden het gevoel dat ze flink werden afgeknepen. Je kon zien dat Edgar het goed naar zijn zin had want hij ging als laatste van het veld af. Intussen waren we op het veld een andere Ajax-medewerker tegen gekomen. Hij herkende Mathijs nog van de DOE EEN WENS-dag in augustus 2005 en nodigde ons uit om voor het interview even mee te gaan om het Ajax-museum te bekijken. Nou dat wilden we wel! Vooral de Wereldbeker en de Cup met de Grote Oren maakte diepe indruk op ons. Ook de Johan Cruijff -hoek en de Van Basten-hoek met zijn afgetrapte voetbalschoenen en andere leuke persoonlijke relikwieën waren het bekijken waard. Midden in de film over Van Basten werden we opgepiept om naar de hoofdingang te komen. Samen met een echte fotograaf zijn we naar het hoofdveld (ja, dat veld wat je altijd op tv ziet!) gegaan voor het interview met Edgar Davids. De Ajax-medewerkster vertelde ons dat Edgar Davids weinig interviews geeft maar dat hij voor de Ajax kids-club graag een uitzondering wilde maken. Na een poosje kwam Edgar het veld op en kon het interview van Mathijs met Edgar beginnen. Welke vragen Mathijs heeft gesteld vertellen we niet. Dat kun je later in het Ajax-Kids-clubblad lezen. Ik wil wel verklappen dat er tussen Mathijs en Edgar een levendig gesprek ontstond. En dat Edgar heel open op de vragen van Mathijs reageerde. Het gesprek heeft zeker een half uur geduurd met vragen over en weer. Na een foto sessie nam Edgar afscheid van ons omdat hij weer aan het werk moest. Edgar, bedankt voor je openhartigheid!

Mathijs en ik hebben een fantastische dag gehad met heel veel goede momenten om nooit te vergeten. AJAX (en vooral ook de twee Ajax-medewerkers): BEDANKT!

Zover het relaas van opa. Vanavond aan tafel hadden we het even over werk etc. Ik vraag zo aan Mathijs “Wil je later nog steeds voetballer, rapper of dokter worden?” Mathijs: “Of journalist denk ik”. ?????????????? Mathijs: “Nou, het ging best goed vandaag!”

(foto’s en interview komen tzt op deze site)