Alpe d'HuZes/Mathijs Douwe Team

Ter nagedachtenis aan Mathijs, 18 mei 2008 op tien-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van een hersentumor.





zondag, juni 22, 2008

Even uitwaaien

Een veelgestelde vraag is “en hoe gaat het nu met jullie?” Tja, het antwoord op die vraag is niet eenvoudig. Hoe je je voelt verschilt per dag. De ene dag voel je je beter dan de andere dag. Soms denk je: vandaag voel ik me wel sterk en dan kan er zo maar iets gebeuren wat je zoveel aan Mathijs doet herinneren dat je je vervolgens moe en verdrietig voelt. Bovenstaande geldt met name voor L. N. rolde na de begrafenis van Mathijs meteen in een aantal onderzoeken, omdat hij buikklachten bleef houden en zijn oncoloog het niet helemaal vertrouwde. Dat was meteen weer spannend. Gelukkig hebben we op 12 juni gehoord, dat alles goed is. N. zit nog vol adrenaline, kan zich absoluut niet concentreren en nog geen rust vinden. Wel is hij al een aantal keren op zijn werk geweest. We vinden het allebei nog steeds onwerkelijk dat Mathijs er niet meer is. In huis hebben we een tafeltje, waar spulletjes van Mathijs, een foto, de lantaarn en knuffels e.d. op staan. Ook ligt er een bal in de huiskamer, want dat had Mathijs ook altijd.
En dan Fredrieke: ze gaat lekker haar gangetje en heeft weer een prachtig rapport. Dat vinden wij een hele prestatie. Haar leventje gaat door, maar ze mist Mathijs enorm. Ze praat er niet veel over, maar soms kan ze ineens iets “naar boven” roepen. Bijvoorbeeld: “He Thijssie hoe is het daar boven? Ben je lekker aan het voetballen?” Ze huilt weinig, maar verwoordt haar gemis op papier. Ze heeft net in bad een lied over Mathijs gezongen. Dit verzint ze helemaal zelf, ook de melodie. Het lied heeft de volgende tekst:


Ik weet, dat jij er niet meer bent
Maar toch blijf jij altijd bekend
Ik weet, je hebt je leven gehad
Ik weet, je werd het ook wel zat
Maar toch ben je een wonder
Dat is toch heel bijzonder
Ik weet, je staat voor me klaar
Ook al is het hier of daar

Refrein:
Je blijft m’n broer voor altijd
Ook al ben ik je nu kwijt
Ik weet hoe je me hebt behandeld
En naast me hebt gewandeld
Dit is echt waar
was je er nu maar

Je had het opgegeven
Maar je begint nu een heel nieuw leven
Er kwam een heel groot gat tussen ons in
Nu zijn we geen compleet gezin
Ik vergeet nooit hoe je met me hebt gespeeld
Nee echt waar, dat heeft me nooit verveeld

Refrein:
Je blijft m’n broer voor altijd
Ook al ben ik je nu kwijt
Ik weet hoe je me hebt behandeld
En naast me hebt gewandeld
Dit is echt waar
Was je er nu maar

Het afgelopen weekend zijn we in Friesland geweest. We hebben o.a. het graf van Mathijs bezocht. Vele bloemen staan nog prachtig in bloei. Onze (schoon)zus, die in de buurt woont, gaat er bijna dagelijks even naar toe en zorgt goed voor de flora. Dat is heel erg fijn. Verder hebben we dit weekend met een neef, zijn vrouw en dochter over de Friese wateren gevaren. Het was heerlijk om op het water te zijn en even lekker uit te waaien. Een fijne manier om te ontspannen en je gedachten even te verzetten.